Onderladen met een AGM-accu is vaak een probleem van de bestuurder, geen algoritme-probleem. AGM-accu's laden sneller op dan loodzuuraccu's, maar ze hebben een smaller laadbereik. Als je de lading van een AGM-accu niet hoog genoeg houdt, kan de accu gemakkelijk verslechteren.
Een dynamo van een voertuig is niet ontworpen om de accu op te laden, maar om een volledig opgeladen accu op een maximale lading te houden. De rijgewoonten hebben veel te maken met het leeglopen van de accu. Korte ritjes met veel stops en starts kunnen elke accu gemakkelijk leegtrekken.
Een eenvoudige manier om het probleem te minimaliseren, is om geen voertuig te kopen met alle elektronische toeters en bellen, als je er niet genoeg en ver genoeg mee rijdt om de accu in een optimale conditie te houden. Zonder alle elektronische toeters en bellen heb je geen AGM-accu in het voertuig nodig.
Mijn favoriete methode om de accu van mijn 2020 Touring opgeladen te houden, is om eenmaal per maand een mooie lange rit van minimaal 1 uur te maken met snelwegsnelheden. Hij registreert nog steeds 12,8 volt nadat hij 's nachts heeft gestaan en wordt bijgevuld met een lading van 14,3/14,4 volt.
Ik gebruik
dit eenvoudige apparaat om de State of Charge van de accu's te controleren. Minder dan $20 en fungeert ook als een USBc- en een USBA-poort. De SoC is vooral belangrijk als het gaat om AGM-accu's.
Een volledig opgeladen AGM-accu – 100% SoC – moet ergens tussen 12,7 V en 13,0 V zonder belasting aangeven. Een halfvolle unit, 50% SoC, moet rond de 12,1 V tot 12,3 V liggen, d.w.z. iets boven de nominale spanning.
Een praktisch lege AGM-accu bij 10% SoC geeft 11,7 V tot 11,9 V zonder belasting aan.