Honda Pilot - Honda Pilot Forums banner

VCM- en koppelomvormer-vibratieklagers...probeer dit

21K views 20 replies 14 participants last post by  STMech  
#1 · (Edited)
Oké, sorry voor het gebruik van de term "klagers"! Wilde de aandacht van mensen trekken. Dit draadje is voor mensen die trillingen ervaren bij licht gasgeven bij gemiddelde snelheden en lage toerentallen.

Ik ben er enorm van overtuigd dat mensen die gefrustreerd zijn door pilot-trillingen, in feite een van de volgende omstandigheden ervaren:

1.) Normale koppelomvormer-lockup-trillingen. Ik zeg normaal omdat mijn 2004 pilot met 95.000 mijl gedurende de hele tijd dat ik hem bezat (vanaf nieuw gedurende 7 jaar) trilde onder lichte belasting en lage toerentallen. Hij trilt wanneer hij op het punt staat te vergrendelen (gemiddelde snelheden, lage toerentallen en lichte gasstand). Als je me niet gelooft, ga dan met je pilot op een vlak stuk weg waar je gemakkelijk 45 mph kunt aanhouden met een licht gaspedaal in de normale D-stand van de transmissie. Zet de auto in de "Eco"-modus. Wanneer hij begint te trillen, schakel dan naar "D3". Dit dwingt de auto in een lagere versnelling en voorkomt dat de koppelomvormer vergrendelt. Zodra hij in D3 is gestabiliseerd, verminder je het gas voldoende zodat de VCM- of "Eco"-modus weer wordt geactiveerd. Je zult bijna geen trillingen voelen. Sterker nog, je zult merken dat het extreem zwak is, zo niet merkbaar. Ik denk dat dit 90% van de trillingsklachten is. Nu, ik probeer niemand te vertellen dat er geen trillingen zijn... de koppelomvormer is absoluut een rammelende... maar hij werkt normaal en is geen symptoom van een dreigend mechanisch probleem.

2.) Laag oliepeil / oude olie die overmatige VCM-trillingen veroorzaakt. Ik heb gemerkt dat mijn VCM veel meer werkt en gemakkelijker inschakelt direct na een olieverversing. Misschien is een reden dat ik geen overmatige VCM-problemen ervaar, het feit dat ik regelmatig olie ververs - ongeveer elke 5.000 mijl - vanwege het feit dat ik regelmatig een boot en aanhanger van 3600 lbs sleep. Het VCM-systeem wordt geactiveerd door oliedruk, dus oliekwaliteit en -hoeveelheid, die beide van invloed kunnen zijn op de oliedruk, kunnen de werking van het VCM-systeem beïnvloeden.

3.) Slechte motorsteunen. Waarschijnlijk een paar mensen... de grote minderheid... hebben een defecte motorsteun, wat gemakkelijk trillingsproblemen kan veroorzaken.

Hier is mijn uitdaging voor degenen die aan het einde van hun Latijn zijn met trillingen onder lichte belasting... ga niet meer dan 5000 mijl tussen olieverversingen, ongeacht wat de onderhoudsindicator zegt. Probeer ook een tank met 91+ octaan. De motor heeft, net als alle moderne automotoren, een zogenaamde klopsensor. Het is een van de factoren die onze pilots in staat stellen om op 87 octaan te rijden. Dat gezegd hebbende, het is er met een reden en onder hoge belasting kan de motor af en toe kloppen of pingelen. De ECU van de motor zal de timing terugnemen om het pingelen te onderdrukken. Dit vermindert ook het vermogen, waardoor de auto wat trager kan aanvoelen, vooral als de airconditioning aan staat of als er een goede lading aan boord is of wordt gesleept. Het rijden met een hoger octaangehalte minimaliseert de situaties waarin de ECU de timing terugneemt en kan je helpen om iets meer kilometers per gallon te halen, terwijl het motorvermogen wordt gemaximaliseerd onder een breder scala aan bedrijfsomstandigheden. Hier is het belangrijkste... het helpt de motor en de transmissie soepeler te werken, inclusief het VCM-systeem.

Probeer deze dingen en meld je terug in dit draadje. Geef ze echt een kans. Ik ben ervan overtuigd dat een groot aantal mensen die klagen over trillingen een verschil in de trillingen zal opmerken. In ieder geval zullen degenen die de stappen doorlopen die ik in punt 1 heb beschreven, zien dat het niet het VCM-systeem is, maar gewoon de normale werking van de koppelomvormer van de transmissie. :29:

#4 · (Edited)
Waar moet ik beginnen...

1) Wanneer ik de VCM uitschakel door de oliedrukschakelaar eruit te trekken, heb ik geen abnormale trillingen. Dit omvat de transmissie/koppelomvormer.

Met VCM ingeschakeld en rond de 45 mph krijg ik een zeer ernstige schok wanneer de transmissie schakelt en VCM tegelijkertijd inschakelt. Dit lijkt vaak te gebeuren.

2) Ik heb de olie deal in een paar threads genoemd. Verse olie en/of olie met een hogere viscositeit maakt een verschil in mijn Pilot. Ik gebruik M1 0w-40 en de VCM-trillingen zijn verminderd. Naarmate de olie ouder wordt, worden de trillingen ernstiger.

3) Mijn dealer (die geweldig is geweest) heeft mijn mounts gecontroleerd, wat ook inhield dat ze controleerden of de achterste mount niet tegen het blok aan schuurde.

IMO, alle Pilots zullen trillen in de driecilindermodus op een vlakke, gladde weg met een lichte helling. Helaas, hier in FL., is dat alles wat we hebben.
Ik denk dat de mensen die "het probleem niet hebben", niet regelmatig op dit soort wegen rijden, dus ze voelen de trillingen niet.

Ik heb meer dan een handvol Pilots gereden en ik kon de trillingen in verschillende mate in ze allemaal reproduceren. In mijn Pilot kunnen de trillingen zo ernstig zijn dat ALLE spiegels trillen!

Ik heb de oliedrukschakelaar een paar duizend mijl geleden losgekoppeld en de truck rijdt doodstil. Ik gebruik elke week een scantool om op codes te controleren.

En nee, geen van mijn BMW's trilt...:)

#6 ·
Naast de punten van split71: een ander datapunt is dat voor mijn Pilot wanneer het echt koud is (-10F of kouder en voor korte ritten), en de Pilot VCM niet activeert - hij rijdt dan soepel zonder de trillingen (met alle 6 cilinders). Dus ik zie niet hoe de trans/TC-theorie van de OP dit zou verklaren. De wegen die normaal gesproken de trillingen veroorzaken, zullen dat niet doen wanneer het koud genoeg is dat de Pilot fulltime op alle 6 cilinders draait.

Ik denk dat de OP wel een punt heeft met 2) en oliecondities. Ik zal daar binnenkort een verandering aanbrengen om te zien of ik de hoeveelheid trillingen kan beïnvloeden.

#7 ·
Geo-nee, mijn bmw loopt erg soepel!:29:

Geloof me, ik ben geen fanboy van mijn honda pilot. Onze eerste (2004) was geweldig. Deze, we hebben er allerlei kleine problemen mee gehad. Hij is gewoon niet zo goed gebouwd of in elkaar geschroefd.

Er zijn weliswaar veel andere variabelen die hier een rol spelen, dus ik ben hier niet om met iemand te discussiëren. Jullie hebben allemaal goede punten/posities en wie ben ik om te zeggen dat jullie ongelijk hebben met jullie eigen voertuig. Een grote variabele is NVH-tolerantie. Misschien zouden sommigen van jullie in mijn pilot stappen en denken dat de trilling verschrikkelijk was.

Is het mogelijk dat VCM eigenlijk de belangrijkste oorzaak is van de trilling in sommige auto's? Zeker. Ik sta echter achter mijn theorie dat het de koppelomvormer is die de meeste problemen veroorzaakt. Hoe zou je anders kunnen verklaren hoe mijn 2004 (zonder VCM) ook precies dezelfde trilling had?

Carboy - met betrekking tot je opmerkingen over hoe je de trillingen niet krijgt als het koud is en VCM niet actief is... de koppelomvormer is ook traag met vergrendelen totdat hij is opgewarmd. Hij werkt pas normaal als de volledige vloeistoftemperatuur is bereikt. Als je dit oordeel velt op korte ritten, is het niet geldig. VCM wordt geactiveerd bij koude temperaturen... de olie en de motor moeten gewoon de volledige bedrijfstemperatuur bereiken voordat dit gebeurt.

#13 ·
Vrijdag mijn olie ververst, het is net zo erg, geen verandering.
Rijdt u ook met 91+ octaan? Heeft uw dealer uw motor-/transmissiesteunen geïnspecteerd? Hoeveel mijlen heeft uw pilot? Heeft u ooit uw transmissievloeistof ververst? Voordat iemand mijn hoofd eraf hakt... Ik zeg niet dat het goed is dat sommigen van ons met deze problemen moeten omgaan door extra vloeistofverversingen, premium benzine, enz. Ik zeg alleen dat dit een paar manieren zijn waarop u trillingen kunt minimaliseren. Ik denk persoonlijk dat het in de meeste gevallen de koppelomvormer is die op het punt staat te vergrendelen (MAAR NIET IN ALLE GEVALLEN.)

#15 ·
Ok, sorry voor het gebruik van de term "complainers"! Wilde de aandacht van mensen trekken. Deze thread is voor mensen die trillingen ervaren bij licht gas geven bij gemiddelde snelheden en lage toerentallen.

Ik ben er enorm van overtuigd dat mensen die gefrustreerd zijn door pilot-trillingen, in feite een van de volgende omstandigheden ervaren:

1.). Normale koppelomvormer vergrendeling trilling. Ik zeg normaal omdat mijn 2004 pilot van 95.000 mijl de hele tijd dat ik hem bezat (vanaf nieuw gedurende 7 jaar) trilde onder lichte belasting en lage toerentallen. Hij trilt wanneer hij op het punt staat te vergrendelen (gemiddelde snelheden, lage toerentallen en lichte gasstand). Als je me niet gelooft, ga dan met je pilot op een vlak stuk weg waar je gemakkelijk 45 mph kunt aanhouden met een licht gaspedaal in de normale d-stand op de transmissie. Zet de truck in de "Eco"-modus. Wanneer hij begint te trillen, schakel dan naar "D3". Dit dwingt de auto in een lagere versnelling en voorkomt dat de koppelomvormer vergrendelt. Zodra hij zich in D3 heeft gevestigd, verminder je het gas genoeg zodat VCM of de "Eco"-modus weer wordt geactiveerd. Je zult bijna geen trillingen voelen. Sterker nog, je zult merken dat het extreem zwak is als het überhaupt merkbaar is. Ik denk dat dit 90% van de trillingsklachten is die er zijn. Nu, ik probeer niemand te vertellen dat er geen trillingen zijn... de koppelomvormer is zeker een rammelende... maar hij werkt normaal en is geen symptoom van een dreigend mechanisch probleem.

2.) Laag oliepeil / oude olie die overmatige VCM-trillingen veroorzaakt. Ik heb gemerkt dat mijn VCM veel meer werkt en gemakkelijker inschakelt direct na een olieverversing. Misschien is een reden dat ik geen overmatige VCM-problemen ervaar, het feit dat ik regelmatig olie ververs - ongeveer elke 5.000 mijl - vanwege het feit dat ik regelmatig een boot en aanhanger van 3600 lbs sleep. Het VCM-systeem wordt geactiveerd door oliedruk, dus oliekwaliteit en -hoeveelheid, die beide van invloed kunnen zijn op de oliedruk, kunnen de werking van het VCM-systeem beïnvloeden.

3.). Slechte motorsteunen. Waarschijnlijk een paar mensen... de grote minderheid... hebben een defecte motorsteun, wat gemakkelijk trillingsproblemen kan veroorzaken.

Hier is mijn uitdaging voor degenen die aan het einde van hun Latijn zijn met trillingen onder lichte belasting... ga niet meer dan 5000 mijl tussen olieverversingen, ongeacht wat die onderhoudsherinnering zegt. Probeer ook een tank van 91+ octaan. De motor heeft, net als alle moderne automotoren, een zogenaamde klopsensor. Het is een van de factoren die onze pilots in staat stellen om op 87 octaan te rijden. Dat gezegd hebbende, het is er met een reden en onder hoge belastingsomstandigheden kan de motor af en toe kloppen of pingelen. De ECU van de motor zal de timing terugtrekken om het pingelen te onderdrukken. Dit vermindert ook het vermogen, waardoor de truck een beetje trager kan aanvoelen, vooral als je de airco aan hebt of een goede lading aan boord hebt, of aan het slepen bent. Het gebruik van een hoger octaangehalte minimaliseert de situaties waarin de ECU de timing terugtrekt en kan je helpen om iets meer kilometers per gallon te halen, terwijl je het motorvermogen maximaliseert onder een breder scala aan bedrijfsomstandigheden. Hier is het belangrijkste... het helpt de motor en de transmissie soepeler te werken, inclusief het VCM-systeem.

Probeer deze dingen en meld je terug in deze thread. Geef ze echt een kans. Ik ben ervan overtuigd dat een groot aantal mensen die klagen over trillingen een verschil in de trillingen zal opmerken. In ieder geval zullen degenen die de stappen doorlopen die ik in punt 1 heb beschreven, zien dat het niet het VCM-systeem is, maar gewoon de normale werking van de koppelomvormer van de transmissie. :29:[

Ik heb 2 en 3 geprobeerd, direct nadat ik terugkwam van 6.000 mijl van Missouri naar Cali en terug, tijdens de reis ook premium voor meerdere tanks achter elkaar gebruikt, wat in mijn geval niet werkt. Ik denk dat het in mijn geval 1 zou kunnen zijn, dus mijn servicemanager, maar hij vertelde me dat alleen een software-update het kan oplossen en Honda heeft nog geen update. Weet je een andere manier om dit probleem op te lossen?

2012 Ex-L, nu 12.000 mijl, olieverversing zeer frequent, normaal gesproken minder dan 4.000 mijl, met PP 0w-20 en Bosch-filter.

De X6 M van de buurman rijdt als boter, maar het valt buiten mijn prijsklasse, ik ben momenteel aan het onderhandelen over de prijs van een X5.

#18 ·
Ik heb een 2010 Pilot 2wd met 65000 mijl. Ik heb last van een trilling in de transmissie. Ik ben bij twee Honda-dealers geweest, maar ze konden de reden niet vinden. Onlangs werd de trilling ernstiger. Het symptoom is hetzelfde als bij anderen. Met een laag koppel bij 1800-2000 tpm, constante acceleratie of bergop. Zelfs bij het remmen voel ik de koppelomvormer slippen. Er waren ook schakelstoten bij het accelereren na het afremmen.

De trilling is verdwenen na het vervangen van de transmissievloeistof. Ik heb een keer afgetapt en bijgevuld. Ik heb vandaag nog 4 flessen gekocht en ik ga het aftappen en bijvullen nog een keer doen.

#21 · (Edited)
Wat is het nut van het aftappen en bijvullen van de vloeistof... komt het niet gewoon terug?
Het punt is dat de HONDA 5- en 6-versnellingsbakken zeer kwetsbaar zijn voor vuil of overmatige hoeveelheden versleten koppelingsdeeltjes in de hydraulische circuits. Aftappen en bijvullen dumpt 30 of 40 procent van de vuile vloeistof en vervangt deze door schone vloeistof. Herhaal het aftappen en bijvullen een paar keer om het systeem echt schoon te maken. Het punt is dat als je de Honda-transmissie verwaarloost, deze gewoon zal verdwijnen - naar de schroothoop. Wees niet gierig, ververs de ATF regelmatig, en de transmissie zou goed moeten zijn voor 250.000 mijl.

Trouwens, als je geluid of trillingen van de achteras hebt, is de eerste stap om de VTM4-vloeistof te vervangen. Ja, het heet VTM4-vloeistof en je moet het kopen bij HONDA. Nieuwe olie is veel goedkoper dan nieuwe differentiëlen.