Honda Pilot - Honda Pilot Forums banner
61 - 80 of 210 Posts
Ik heb net een 2014 Honda Pilot gekocht met 119.000 mijl. Na iets meer dan 1000 mijl begon het controlelampje van de motor te knipperen en was er sprake van misfires. Mijn neef controleerde de bougies en het was cilinder 1. We hebben de bougies vervangen en hij verplaatste de bobine van cilinder 1 naar cilinder 4 om te zien of de bobine defect was. Nog geen 100 mijl later begon het controlelampje van de motor weer te knipperen. Hij zegt dat het te laat is voor de SVCM en dat ik een complete revisie van $4600 nodig heb. Plaats dan de SVCM zodra de reparaties voltooid zijn. Wat denken jullie allemaal uit jullie ervaring? Moet ik de reparaties laten uitvoeren? Ik heb een uitgebreide garantie en probeer erachter te komen of deze gedekt is.

Discussion starter · #62 ·
Ik heb net een 2014 Honda Pilot gekocht met 119.000 mijl. Na iets meer dan 1000 mijl begon het controlelampje van de motor te knipperen en was er sprake van misfires. Mijn neef controleerde de bougies en het was #1. We hebben de bougies vervangen en hij heeft de #1 bobine naar #4 verplaatst om te zien of de bobine defect was. Nog geen 100 mijl later begon het controlelampje van de motor weer te knipperen. Hij zegt dat het te laat is voor de SVCM, dat ik een complete revisie van $4600 nodig heb. Plaats dan de SVCM zodra de reparaties zijn voltooid. Wat vinden jullie van jullie ervaring? Moet ik de reparaties laten uitvoeren? Ik heb een uitgebreide garantie, ik probeer erachter te komen of deze gedekt is.
Dit gedeelte is voor jou:
Mijn auto heeft al beschadigde zuigerveren, vervuilde bougies en/of misfires. De dealer geeft me een offerte voor een dure zuigerverenvervanging. Wat kan ik hierna doen?
Zelfs als uw auto al een of meer van die problemen heeft, is het NOOIT te laat hiervoor.

Het installeren van een VCM-uitschakelapparaat en het vervangen van alle bougies zou de zuigerveren in de loop van de tijd moeten losmaken, en uw motor zou weer normaal moeten functioneren waarbij VCM niet langer wordt ingeschakeld.

In zeer extreme gevallen wordt vaak voorgesteld om wat Chevron Techron of een equivalent aan uw brandstoftank toe te voegen en de auto een tijdje agressief te rijden (hard accelereren is goed, wacht echter tot de motor warm is) om de zuigerveren los te maken.

De bottom line is dat u niet hoeft te betalen voor een dure zuigerverenvervanging en dat er niet veel VCM-schade is die niet ongedaan kan worden gemaakt. Het wordt zelfs aanbevolen om de zuigerverenvervanging te vermijden, omdat deze niet alleen duur is, maar ook omdat het bekend is dat dealertechnici vaak verdere problemen veroorzaken bij het volledig demonteren van de motor voor de klus en het weer in elkaar zetten, waardoor uw motor in nog slechtere staat verkeert dan hij al is. Er zijn leden van dit forum die dit kunnen bevestigen.

owns 2006 Honda Odyssey EX
Deze sectie is voor jou:
Hartelijk bedankt. Ik heb de SVCM besteld en het wordt maandag bezorgd. Ik heb de code uitgevoerd voor dit huidige knipperen van het motorlampje. Het was voor cilinder 4 overslaan waarbij hij de bobine van cilinder 1 naar cilinder 4 heeft verplaatst. Het eerste knipperen van het motorlampje was voor cilinder 1 overslaan en de bougie zat vol olie. Heb nog niet naar cilinder 4 gekeken.

Discussion starter · #64 ·
Hartelijk bedankt. Ik heb de SVCM besteld en het wordt maandag bezorgd. Ik heb de code uitgevoerd voor dit huidige knipperen van het motorlampje. Het was voor #4 misfire waarbij hij de spoel van #1 naar #4 verplaatste. Het eerste knipperen van het motorlampje was voor #1 misfire en de bougie zat vol olie. Heb nog niet naar #4 gekeken.
U zult alle met olie vervuilde bougies willen vervangen nadat u VCM hebt uitgeschakeld.

Hé! Welke VCM-muzzler zouden de experts mij aanraden voor een Honda Pilot 2009 Touring? Er staan er een paar hierboven, ik weet niet welke de beste is voor mijn auto.

Ik vond dit op Ebay -- VCMuzzler II om VCM Honda Pilot voertuigen uit te schakelen / te muilkorven VCM Muzzler verwijderen 2. Het heeft een pigtail. Heb ik een lange of korte pigtail nodig?

Discussion starter · #66 ·
Hé! Welke VCM-muzzler zouden de experts mij aanraden voor een Honda Pilot 2009 Touring? Er staan er een paar hierboven, ik weet niet welke de beste is voor mijn auto.

Ik vond dit op Ebay -- VCMuzzler II om VCM Honda Pilot voertuigen uit te schakelen / te muilkorven VCM Muzzler verwijderen 2. Het heeft een pigtail. Heb ik een lange of een korte pigtail nodig?
Lees het gedeelte erover en beslis zelf. Welke specifieke auto je hebt, maakt niet uit, het gaat erom met wat voor soort opstelling je je prettig voelt:
Zijn er verschillen tussen de uitschakelapparaten?
Ja. Er zijn verschillen in functies en compatibiliteit.

Het belangrijkste verschil is dat elk uitschakelapparaat een 2005-2006-versie en een 2007+-versie heeft. Deze zijn niet uitwisselbaar. De Pilot is een beetje vreemd wat betreft compatibiliteit, dus als je een 2006-2008 Pilot hebt, heb je de 2005-2006-versie nodig, en als je een 2009+-Pilot hebt, heb je de 2007+-versie nodig. De specifieke VCM-versie die je voertuig heeft, heeft hier echter geen invloed op. Een 2009 Pilot zou dezelfde muzzler gebruiken als een 2016 Pilot, ondanks dat de laatste VCM-3 heeft en de eerste VCM-2.

Ook, hoewel alle uitschakelapparaten volgens hetzelfde concept werken, doen ze dit op verschillende manieren.

Er zijn twee categorieën voor muzzlers: passief en actief.

Passieve muzzlers zijn goed omdat ze goedkoper zijn, maar ze vereisen ook handmatige aanpassing naarmate het klimaat verandert en lijken meer op VCM-onderdrukkers dan op echte VCM-uitschakelaars, omdat ze VCM slechts 90-95% van de tijd uitschakelen. VCM kan kortstondig inschakelen als je in stop-and-go-verkeer zit.

Actieve muzzlers zijn duurder dan passieve muzzlers, maar ze zijn volledig automatisch. Na installatie (wat iets moeilijker is, omdat je een draad naar de accu moet trekken), is de aanpassing volledig automatisch met behulp van een microcontroller zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen, en VCM is 100% van de tijd uitgeschakeld. Actieve muzzlers kunnen zichzelf meestal ook uitschakelen in een echte oververhittingssituatie, zodat je de oververhitting van de auto op de temperatuurmeter nog sneller kunt zien dan met een passieve muzzler. De VCMTuner II ondersteunt ook het uitschakelen als wordt gedetecteerd dat de auto stationair draait. Dit is handig voor sommige serviceprocedures, zoals stationair draaien, waarbij de computer een nauwkeurige temperatuurmeting nodig heeft.

Over het algemeen worden actieve muzzlers aanbevolen boven de passieve variant, maar als je om welke reden dan ook geen actieve muzzler kunt kopen, zijn de passieve muzzlers nog steeds beter dan niets als je ermee kunt leven om hem af en toe aan te passen en VCM af en toe aan te zetten.

Welk VCM-uitschakelapparaat moet ik kopen?
Er zijn 5 verschillende aanbevolen uitschakelapparaten. Ze worden aanbevolen omdat ze worden gemaakt door vertrouwde, bekende personen en ze uitstekende klantenservice hebben als je een probleem tegenkomt. Hier zijn ze, gerangschikt van minst duur naar meest duur, samen met waar je ze kunt krijgen of de exacte prijs kunt bekijken:

MaxMuzzler - Stuur een privébericht naar maxud en hij zal zo snel mogelijk contact met je opnemen

VCMuzzler II - Stuur een privébericht naar @verbatim, of als je dat niet kunt, reageer dan op deze thread en verbatim zal zo snel mogelijk contact met je opnemen

VCMTuner - vcmtuner.com

S-VCM - svcmcontroller.com

VCMTuner II - vcmtuner.com

De volgende muzzlers zijn passieve muzzlers:
MaxMuzzler (instelbaar via weerstandsknop)
VCMuzzler II (instelbaar via verwisselbare weerstanden)
VCMTuner (instelbaar via weerstandsknop)

De volgende muzzlers zijn actieve muzzlers:
S-VCM
VCMTuner II

De VCMTuner en VCMTuner II zijn beide CARB-conform, wat betekent dat als je in een CARB-emissiestaat woont, zoals Californië of Washington, je geen problemen zou moeten hebben om er een te kopen en deze te behouden voor inspecties en ander werk, en als iemand je er last mee geeft, krijgen ze een sticker met de CARB-conformiteit.

De keuze van welk type muzzler en welke specifieke muzzler je voor je voertuig krijgt, is aan jou. Overweeg de verschillende factoren en je specifieke situatie om je beslissing te nemen.
Ik heb een VCMTuner II op mijn Accord omdat ik hem nooit hoef aan te passen en ik een product wil met solide betrouwbaarheid.

Als je ervoor kiest om de VCMuzzler II te nemen, zou ik ten zeerste aanraden om rechtstreeks bij verbatim op dit forum te bestellen in plaats van via eBay. Dit elimineert de mogelijkheid om een namaakversie te krijgen (aangezien veel verkopers dezelfde VCMuzzler II-naam gebruiken voor hun kopieën) en het zal iets goedkoper zijn omdat je je geen zorgen hoeft te maken over eBay-kosten.

U zult alle met olie vervuilde bougies moeten vervangen nadat u VCM hebt uitgeschakeld.
Ik heb de bougies al vervangen, maar moet ze nog eens controleren. Ik heb nog niet met de auto gereden. Hij is bij Honda geweest, waar een familievriend een diagnose heeft uitgevoerd. Tot nu toe geen problemen. Ik heb gisteren de SVCM ontvangen, dus die ga ik installeren. Bougies en olie vervangen en hopelijk geen andere problemen.

Deze thread legt alle belangrijke details over VCM uit. In plaats van alles over VCM opnieuw uit te leggen aan elk nieuw forumlid, kunnen ze hier eenvoudig naartoe worden verwezen. Self-service FTW!

Hoewel er veel discussie in deze thread zal zijn, bevat dit eerste bericht de belangrijkste informatie, dus het lezen van de rest van de thread (veel pagina's) is niet nodig. Voel je echter vrij om bij te dragen aan de discussie als je dat wilt.

Hoewel dit in het 2009-11 Pilot-forum is geplaatst, kan de informatie hier worden toegepast op alle Pilots uit 2006 en nieuwer.

Inhoudsopgave:
1: Wat is VCM?
2: Heeft mijn Pilot VCM?
3: Zijn er verschillende versies van VCM?
4: Hoe kan ik zien wanneer VCM actief is?
5: Wat is er zo slecht aan VCM?
6: Ik heb verschillende VCM-voertuigen gehad en nooit problemen gehad. Wat is hier aan de hand?
7: Als VCM zo slecht is, waarom gebruikt Honda het dan nog steeds? Zal Honda me helpen met mijn VCM-gerelateerde problemen?
8: Oké. Na dit gelezen te hebben, wil ik VCM niet ingeschakeld hebben op mijn voertuig. Hoe schakel ik het uit?
9: Hoe werken deze uitschakelapparaten?
10: Zijn er verschillen tussen de uitschakelapparaten?
11: Welk VCM-uitschakelapparaat moet ik kopen?
12: Zal het installeren van een VCM-uitschakelapparaat mijn garantie ongeldig maken?
13: Mijn auto heeft al beschadigde zuigerveren, vervuilde bougies en/of misfires. De dealer geeft me een dure vervangingsklus voor de zuigerveren. Wat kan ik hier doen?
14: Wat zijn enkele andere veelvoorkomende problemen waar je op moet letten die kunnen worden veroorzaakt door de effecten van VCM?
15: Kan ik erop vertrouwen dat mijn motor betrouwbaar is na het uitschakelen van VCM?

Helaas ondersteunt dit forum geen links naar secties, maar als je alleen de informatie van een van de hierboven vermelde secties nodig hebt, kun je gerust naar die sectie scrollen.

Er zijn vergelijkbare threads op zowel OdyClub als DriveAccord die je kunt bekijken als je een van die voertuigen bezit.

Wat is VCM?
VCM staat voor Variabele Cilinder Beheer. Het is een technologie die in 2005 werd geïntroduceerd en aanwezig is in veel Honda V6-motoren. Het schakelt sommige cilinders in de V6 uit in situaties waarin de volledige kracht van alle cilinders niet nodig is om brandstof te besparen.

De technische uitleg is dat dit wordt bereikt door een solenoïde te gebruiken die door oliedruk wordt bestuurd om de nokvolgers van de tuimelaars te ontgrendelen, waardoor de kleppen worden gesloten en wordt voorkomen dat ze opengaan tijdens de zuigerslag, waardoor de verbrandingscyclus in die cilinders wordt gestopt. De brandstofinjectie is ook uitgeschakeld in de uitgeschakelde cilinders.

Naast de mechanische componenten in de motor om VCM-werking mogelijk te maken, zijn er andere componenten in het systeem. De belangrijkste component om te kennen zijn de actieve motorsteunen. Wanneer cilinders worden uitgeschakeld, veroorzaakt dit trillingen van de motor, die de actieve steunen zijn ontworpen om te dempen, zodat je het niet in de cabine kunt voelen. Een ander onderdeel van het systeem is Actieve Ruis Cancellatie (ANC), die ruis van VCM annuleert door witte ruis af te spelen via de luidsprekers van het voertuig.

Heeft mijn Pilot VCM?
Honda introduceerde VCM in de Pilot in modeljaar 2006, beginnend met de 2006 Pilot (alleen het 2WD-model), en het is sindsdien gebruikt in Pilots en verschillende andere V6 Honda's. Hier is een lijst met Pilots die zijn uitgerust met VCM:

2006-08 - VCM is alleen aanwezig op 2WD-modellen

2009 en hoger - VCM is aanwezig op alle modellen

Zijn er verschillende versies van VCM?
Ja. Er zijn momenteel 4 verschillende revisies van VCM:

VCM-1: De eerste revisie van VCM. Het is in staat om de achterste cilinderbank (cilinders 1-3) uit te schakelen.

VCM-2: De tweede en meest problematische revisie van VCM. Het is in staat om de achterste cilinderbank (cilinders 1-3) uit te schakelen, net als VCM-1, en het is ook in staat om één cilinder (cilinder 3) in de achterste bank en één cilinder in de voorste bank (cilinder 4) tegelijk uit te schakelen, wat betekent dat VCM-2 een extra cilinder beïnvloedt in vergelijking met VCM-1 en nog meer stress op cilinder 3 legt.

VCM-3: De derde revisie. Het is vergelijkbaar met VCM-1 doordat het alleen in staat is om cilinders 1-3 uit te schakelen.

VCM-4: De vierde en nieuwste revisie. Er is niet veel bekend over deze revisie, maar net als VCM-3 schakelt het alleen cilinders 1-3 uit. Een belangrijk verschil is dat in tegenstelling tot zijn voorgangers die gevarieerde nokkenasprofielen gebruikten die door een solenoïde werden bestuurd, VCM-4 hydraulische klepstoters onder druk zet om hetzelfde resultaat te bereiken om de kleppen gesloten te houden.

De verschillende modeljaar Pilots zijn uitgerust met verschillende VCM-revisies:

2006-2008 Pilots die zijn uitgerust met VCM (zie de laatste sectie) hebben VCM-1

Alle 2009-2015 Pilots hebben VCM-2

Alle 2016-2022 Pilots hebben VCM-3

Alle 2023+ Pilots hebben VCM-4

Hoe kan ik zien wanneer VCM actief is?
Je bent misschien geïnteresseerd in het uitzoeken wanneer VCM actief is. Op 2006-15 Pilots kun je het voelen/horen, omdat er trillingen kunnen zijn. Je ziet ook het groene ECO-lampje op het dashboard oplichten. Hoewel het niet vaak voorkomt, is het mogelijk dat dit lampje brandt, zelfs als VCM niet actief is. Op 2016+ Pilots is het iets lastiger, omdat er geen ECO-lampje is zoals de oudere modellen. Je zult gewoon goed moeten luisteren en het moeten voelen. Zelfs dan kan het moeilijk zijn.

Merk op dat het ECO-lampje niet aangaat en VCM wordt uitgeschakeld wanneer een Check Engine Light om welke reden dan ook brandt.

Een veel voorkomende misvatting is de ECON-modusknop en het bijbehorende dashboardlampje op nieuwere Pilots die VCM besturen. De ECON-modus heeft niets met VCM te maken. Het beïnvloedt zaken als schakelpunten en gasrespons om het brandstofverbruik te verhogen.

Wat is er zo slecht aan VCM?
Hoewel VCM in theorie een geweldig idee is, heeft het in de praktijk grote problemen.

Tijdens VCM-werking worden de kleppen op de uitgeschakelde cilinders gesloten terwijl de zuiger op en neer blijft bewegen. Dit creëert een vacuümeffect in de cilinder, waardoor wat olie langs de zuigerveren in de verbrandingskamer kan worden gezogen. Deze olie blijft zich ophopen in de verbrandingskamer totdat VCM wordt uitgeschakeld, waarna de cilinder de olie moet verbranden voordat de normale werking wordt hervat. Dit is een manier waarop VCM olie kan laten verbranden.

Wanneer VCM herhaaldelijk gedurende lange perioden wordt gebruikt, kan het er ook voor zorgen dat de zuigerveren vast komen te zitten met opbouw, waardoor een goede afdichting wordt voorkomen en olie langs de veren in de verbrandingskamer kan komen, zelfs wanneer VCM niet in werking is. Dit is een andere manier waarop VCM olie kan laten verbranden.

Olieverbranding kan leiden tot olievervuiling van de bougies, wat kan leiden tot misfires. De olie die verbrandt in combinatie met de misfires zal na verloop van tijd je katalysatoren vernietigen (niet goedkoop om te vervangen!).

Naast deze interne motorproblemen, belast VCM-werking ook de actieve motorsteunen, waardoor ze snel slijten. Deze motorsteunen zijn niet goedkoop. Eén enkele steun kan alleen al enkele honderden dollars aan onderdelen kosten.

Simpel gezegd, VCM is gokken op je motor voor een winst van maximaal 1-2 MPG. Benzine is goedkoper dan een motor, vooral gezien het zeer kleine MPG-verschil.

Deze geweldige video van speedkar99 laat een VCM-motor uit elkaar halen, zodat je kunt zien hoe de onderdelen van het systeem samenwerken en hoe ze problemen veroorzaken. Als je geïnteresseerd bent, bekijk dan:

Ik heb verschillende VCM-voertuigen gehad en nooit problemen gehad. Wat is hier aan de hand?
Deze VCM-problemen zijn niet consistent. Veel factoren spelen een rol bij welke problemen (indien van toepassing) je kunt zien en met welke ernst. Mensen die hun voertuigen hard hebben gereden toen ze nieuw waren, hebben later doorgaans minder problemen gehad. Mensen met VCM-1, VCM-3 en VCM-4 kunnen minder problemen ervaren, simpelweg omdat er minder situaties zijn waarin VCM kan worden ingeschakeld en het minder lang ingeschakeld blijft. Maar zoals vermeld in de vorige paragraaf, is de behaalde MPG minimaal, dus wat is het nut om het te riskeren?

Als VCM zo slecht is, waarom gebruikt Honda het dan nog steeds? Zal Honda me helpen met mijn VCM-gerelateerde problemen?
Honda zou niet de tijd en het geld besteden om VCM onnodig te ontwikkelen. Ze gebruiken VCM omdat het hen CAFE-credits van de EPA oplevert als ze het MPG op hun voertuigen kunnen maximaliseren. Zonder dat zouden ze worden getroffen door boetes die snel zouden oplopen gezien de grote hoeveelheid voertuigen die ze verkopen.

Honda weigert nog steeds problemen met het VCM-systeem te erkennen, omdat dit het doel zou ondermijnen, aangezien ze dan verder in de problemen zouden komen met de EPA. Hoewel er een class action-rechtszaak tegen hen was met betrekking tot VCM, hebben ze deze geschikt door een verlengde garantie aan te bieden op de zuigerveren (die volgens hen de werkelijke oorzaak van het probleem waren) voor voertuigen uit 2008-2013 die zijn uitgerust met VCM. Deze garantie is nu ver verlopen als je het geluk had erdoor te worden gedekt, en 2008-2013 dekt geen groot deel van de VCM-voertuigen die nog steeds worden getroffen. Hoewel Honda-dealers soms coulance overweging zullen aanbieden voor een vervangingsklus voor de zuigerveren op deze voertuigen, kunnen de kosten nog steeds enigszins hoog zijn, en omdat het zo'n grote, complexe klus is, is de kans groot dat er meer problemen kunnen worden veroorzaakt door technici die de motor uit elkaar halen en verkeerd weer in elkaar zetten. Sommige eigenaren hebben dit in het verleden ervaren.

En voor de goede orde, Honda heeft VCM uitgefaseerd door simpelweg de J-serie V6 helemaal uit te faseren. Ze gaan meer richting de turbogeladen 2.0L-motor, zoals te zien is in de 10e generatie Accord. Geen V6 meer = geen VCM meer. Maar dan krijg je al het plezier dat gepaard gaat met een turbogeladen motor. Je wint wat, je verliest wat.

Honda heeft een nieuw DOHC V6-ontwerp dat debuteerde in de 2021 Acura TLX Type-S. Ondanks dat het een vrij aanzienlijk herontwerp is, is VCM ook op deze motor uitgerust.

Oké. Na dit gelezen te hebben, wil ik VCM niet ingeschakeld hebben op mijn voertuig. Hoe schakel ik het uit?
Goede keuze. Helaas, met uitzondering van VCM die inactief is wanneer een check engine light brandt, kan Honda geen ingebouwde uitschakelaar voor VCM opnemen, omdat ze de CAFE-credits niet zouden krijgen als ze dat wel zouden doen. Dit betekent dat je een aftermarket-apparaat (ook wel een VCM "muzzler" genoemd) moet installeren. Maak je echter geen zorgen. De installatie is vrij eenvoudig en een onervaren gebruiker kan er waarschijnlijk binnen 15 minuten of minder een installeren. Alle apparaten worden geleverd met goede installatie-instructies en vereisen niet veel qua gereedschap (afhankelijk van welk type je kiest, heb je misschien helemaal geen gereedschap nodig).

Hoe werken deze uitschakelapparaten?
Al deze VCM-uitschakelapparaten werken volgens hetzelfde concept: het wijzigen van de koelvloeistoftemperatuurmeting die naar de computer wordt verzonden om ervoor te zorgen dat de meting nooit 167 graden Fahrenheit of hoger wordt.

Door dit te doen, denkt de computer dat de motor nog niet volledig is opgewarmd en is hij geprogrammeerd om VCM pas in te schakelen nadat de motor is opgewarmd om ervoor te zorgen dat er geen overmatige slijtage wordt veroorzaakt door cilinders uit te schakelen op een koude motor, dus schakelt hij VCM niet in. Dit heeft echter geen invloed op de werkelijke bedrijfstemperatuur van je motor, alleen op de temperatuurmeting die de computer ziet. En het is ook geen erg significante verandering.

Ook wordt alleen de meting voor een van de temperatuursensoren (bekend als ECT1, afkorting van Engine Coolant Temperatuur Sensor 1) gewijzigd. De andere (ECT2) blijft intact, dus de koelventilatoren werken nog steeds normaal, omdat koelventilatoren worden bestuurd door ECT2 en helemaal niet worden beïnvloed door de ECT1-meting. Er is ook vastgesteld dat de lucht/brandstofverhouding niet wordt beïnvloed door het gebruik van een VCM-uitschakelapparaat. Het enige verschil dat je zult merken, is dat je koelvloeistoftemperatuurmeter iets lager kan staan dan voorheen wanneer deze volledig is opgewarmd. Je hoeft je echter geen zorgen te maken, want je kunt nog steeds zien of je motor oververhit raakt, omdat de meter nog steeds naar heet zal stijgen zoals voorheen.

Er zijn absoluut geen risico's op lange termijn bij het gebruik van een VCM-uitschakelapparaat. Sterker nog, er zijn meer risico's op lange termijn als je er geen gebruikt.

Zijn er verschillen tussen de uitschakelapparaten?
Ja. Er zijn verschillen in functies en compatibiliteit.

Het belangrijkste verschil is dat elk uitschakelapparaat een versie uit 2005-2006 en een versie uit 2007+ heeft. Deze zijn niet uitwisselbaar. De Pilot is hier een beetje vreemd over qua compatibiliteit, dus als je een 2006-2008 Pilot hebt, heb je de versie uit 2005-2006 nodig, en als je een 2009+ Pilot hebt, heb je de versie uit 2007+ nodig. De specifieke VCM-versie die je voertuig heeft, heeft hier echter geen invloed op. Een 2009 Pilot zou dezelfde muzzler gebruiken als een 2016 Pilot, ondanks dat de laatste VCM-3 heeft en de eerste VCM-2.

Ook, hoewel alle uitschakelapparaten volgens hetzelfde concept werken, bereiken ze het op verschillende manieren.

Er zijn twee categorieën voor muzzlers: passief en actief.

Passieve muzzlers zijn goed omdat ze goedkoper zijn, maar ze vereisen ook handmatige aanpassing naarmate het klimaat verandert en lijken meer op VCM-onderdrukkers dan op echte VCM-uitschakelaars, omdat ze VCM slechts 90-95% van de tijd uitschakelen. VCM kan kort aangaan als je in stop-and-go-verkeer zit.

Actieve muzzlers zijn duurder dan passieve muzzlers, maar ze zijn volledig automatisch. Na installatie (die iets moeilijker is omdat je een draad naar de batterij moet leiden), is de aanpassing volledig automatisch met behulp van een microcontroller zonder gebruikersinvoer, en VCM is 100% van de tijd uitgeschakeld. Actieve muzzlers kunnen zich meestal ook uitschakelen in een echte oververhittingssituatie, zodat je de auto nog sneller kunt zien oververhitten op de temperatuurmeter dan met een passieve muzzler. De VCMTuner II ondersteunt ook het uitschakelen als wordt gedetecteerd dat de auto stationair draait. Dit is handig voor sommige serviceprocedures, zoals stationair draaien, waarbij de computer een nauwkeurige temperatuurmeting nodig heeft.

Over het algemeen worden actieve muzzlers aanbevolen boven de passieve variant, maar als je om welke reden dan ook geen actieve muzzler kunt kopen, zijn de passieve muzzlers nog steeds beter dan niets als je ermee kunt leven om hem af en toe aan te passen en VCM af en toe aangaat.

Welk VCM-uitschakelapparaat moet ik kopen?
Er zijn 5 verschillende aanbevolen uitschakelapparaten. Ze worden aanbevolen omdat ze worden gemaakt door vertrouwde, bekende personen en ze hebben uitstekende klantenservice als je een probleem met ze tegenkomt. Hier zijn ze, gerangschikt van minst duur naar meest duur, samen met waar je ze kunt krijgen of de exacte prijs kunt bekijken:

MaxMuzzler - Stuur een privébericht naar maxud en hij neemt zo snel mogelijk contact met je op

VCMuzzler II - Stuur een privébericht naar @verbatim, of als je dat niet kunt, reageer dan op deze thread en verbatim neemt zo snel mogelijk contact met je op

VCMTuner - vcmtuner.com

S-VCM - svcmcontroller.com

VCMTuner II - vcmtuner.com

De volgende muzzlers zijn passieve muzzlers:
MaxMuzzler (instelbaar via weerstandsknop)
VCMuzzler II (instelbaar via meegeleverde verwisselbare weerstanden)
VCMTuner (instelbaar via weerstandsknop)

De volgende muzzlers zijn actieve muzzlers:
S-VCM
VCMTuner II

De VCMTuner en VCMTuner II zijn beide CARB-conform, wat betekent dat als je in een CARB-emissiestaat woont, zoals Californië of Washington, je geen problemen zou moeten hebben om er een te kopen en deze te laten zitten voor inspecties en ander werk, en als iemand je er problemen mee geeft, worden ze geleverd met een sticker die de CARB-conformiteit aantoont.

De keuze van welk type muzzler en welke specifieke muzzler je voor je voertuig krijgt, is aan jou. Overweeg de verschillende factoren en je specifieke situatie om je beslissing te nemen.

Zal het installeren van een VCM-uitschakelapparaat mijn garantie ongeldig maken?
Het installeren van een VCM-uitschakelapparaat mag je garantie niet ongeldig maken. Veel leden hebben hun uitschakelapparaten laten zitten toen ze hun voertuigen naar de dealer brachten voor onderhoud, en het is ofwel onopgemerkt gebleven of opgemerkt en genegeerd. Sterker nog, in sommige gevallen hebben de dealers het apparaat zelfs onderschreven. Als je je er echter zorgen over maakt, kun je het uitschakelapparaat eenvoudig verwijderen voordat je het voor onderhoud inlevert en het daarna weer installeren zonder schade aan te richten.

Mijn auto heeft al beschadigde zuigerveren, vervuilde bougies en/of misfires. De dealer geeft me een dure vervangingsklus voor de zuigerveren. Wat kan ik hier doen?
Zelfs als je auto al een of meer van die problemen heeft, is het NOOIT te laat hiervoor.

Het installeren van een VCM-uitschakelapparaat en het vervangen van alle bougies zou de zuigerveren na verloop van tijd moeten losmaken, en je motor zou weer normaal moeten werken zonder dat VCM meer wordt ingeschakeld.

In zeer extreme gevallen wordt vaak voorgesteld om wat Chevron Techron of het equivalent toe te voegen aan je benzinetank en de auto agressief te rijden (hard accelereren is goed, wacht echter tot de motor is opgewarmd om dit te doen) om de zuigerveren los te maken.

Kortom, je hoeft niet te betalen voor een dure vervangingsklus voor de zuigerveren en er is niet veel VCM-schade die niet ongedaan kan worden gemaakt. Het wordt zelfs aanbevolen om de vervangingsklus voor de zuigerveren te vermijden, omdat deze niet alleen duur is, maar ook omdat de technici van de dealer vaak verdere problemen veroorzaken bij het volledig uit elkaar halen van de motor voor de klus en deze weer in elkaar zetten, waardoor je motor in nog slechtere staat achterblijft dan hij al is. Er zijn leden van dit forum die dit kunnen bevestigen.

Wat zijn enkele andere veelvoorkomende problemen waar je op moet letten die kunnen worden veroorzaakt door de effecten van VCM?
Er zijn een aantal andere problemen die kunnen optreden die ogenschijnlijk geen verband houden met VCM, maar ze worden inderdaad veroorzaakt door VCM. Het is belangrijk om VCM uit te schakelen voordat je deze dingen repareert, anders kan het probleem terugkeren. Hier zijn enkele van deze problemen:

Schade aan de koppelomvormer:
Veel eigenaren van met VCM-3 uitgeruste Pilots hebben schade gemeld die is veroorzaakt door de effecten van VCM. Wanneer VCM actief was, veroorzaakten trillingen en verhoogde slip in de koppelomvormer meer misbruik van de transmissie, wat leidde tot voortijdige afbraak van de transmissievloeistof, wat resulteerde in transmissieschade.

Gescheurde inlaatslang:
Het is gebruikelijk (vooral bij VCM-2 uitgeruste voertuigen, maar dit kan een probleem zijn bij de meeste J-serie motoren) dat de hoofdinlaatslang scheurt, wat problemen veroorzaakt met een onregelmatig stationair toerental en afslaan, vooral bij het schakelen naar verschillende versnellingen. De oorzaak van dit probleem zijn versleten motorsteunen door VCM-werking. Zodra de motorsteunen falen, is er overmatige motorbeweging, waardoor de inlaatslang gemakkelijk scheurt. De volledige oplossing hiervoor is om de inlaatslang te vervangen en de motorsteunen te inspecteren (vervangen indien nodig) na het uitschakelen van VCM.

Versleten/gepitte nokkenassen:
Veel VCM-2-motoren staan erom bekend dat ze problemen hebben met de nokkenas (meestal de nokkenas van de voorste bank) die voortijdig verslijt en een tikkend geluid veroorzaakt. Het vroegtijdig uitschakelen van VCM kan dit helpen voorkomen, maar het is nog steeds mogelijk dat het later kan gebeuren, vooral als VCM gedurende een groot aantal kilometers actief was.

Olielekkage van de spoolklep/gefrituurde dynamo:
VCM-2-motoren zijn ook uitgerust met een spoolklep in de voorste cilinderkop om het uitschakelen van cilinder 4 mogelijk te maken. Deze spoolklep is gepositioneerd op een plek die ervoor zorgt dat olielekkage ervan rechtstreeks in de dynamo terechtkomt die er direct onder is geplaatst. Helaas betekent het uitschakelen van VCM niet dat deze spoolklep uiteindelijk niet lekt, omdat deze nog steeds oliedruk zal vasthouden.

Het wordt ten zeerste aanbevolen om dit gebied af en toe te controleren en het zo snel mogelijk te laten repareren zodra je zelfs maar een kleine lekkage ervan opmerkt om schade aan je dynamo te voorkomen.

Gebrek aan vermogen bij lage toerentallen:
Als je een niet-VCM-motor en een VCM-motor bestuurt, merk je misschien dat de niet-VCM-motor meer vermogen lijkt te hebben, vooral bij lagere toerentallen. Dit is niet zozeer een probleem als wel een gevolg van het ontwerp van VCM.

Door de manier waarop VCM werkt, zijn motoren die zijn uitgerust met VCM-1 of VCM-2 niet uitgerust met Honda's klassieke VTEC. Dit kan zich manifesteren als een gebrek aan vermogen bij lage toerentallen.

Kan ik erop vertrouwen dat mijn motor betrouwbaar is na het uitschakelen van VCM?
Ja. Zolang je regelmatig onderhoud pleegt zoals je zou doen met elke andere auto, zal je motor, zodra je VCM uitschakelt, net zo betrouwbaar zijn als een Honda-motor die geen VCM heeft. Geniet van de rit met alle 6 cilinders die de hele tijd werken!
Geweldige informatie - bedankt! Wat ik graag zou willen weten, is: zijn er aanpassingen die eigenaren kunnen doen om het check engine light aan te zetten zonder de prestaties op te offeren en daardoor VCM uit te schakelen? Ook heeft mijn oom een Pilot uit 2010 en gebruikt Techron (denk ik de High Mileage-variant) om de 4-5K mijl en heeft geen problemen gehad met zijn motorsteunen, bougies die vervuilen of olie verbranden. Zou zijn regelmatige gebruik van Techron daar iets mee te maken kunnen hebben?

Discussion starter · #69 ·
Geweldige informatie - bedankt! Wat ik graag wil weten is: zijn er aanpassingen die eigenaren kunnen doen om het controlelampje van de motor aan te zetten zonder de prestaties op te offeren en daarmee VCM uit te schakelen? Mijn oom heeft ook een Pilot uit 2010 en gebruikt Techron (ik denk de High Mileage-variant) om de 4-5K mijl en heeft geen problemen gehad met zijn motorsteunen, het vervuilen van bougies of het verbranden van olie. Zou zijn regelmatige gebruik van Techron daar iets mee te maken kunnen hebben?
Het is mogelijk dat dat helpt, ook als hij met een zware voet rijdt, kan dat helpen.

Er zijn veel dingen die je kunt doen om een onschadelijke CEL te activeren. Als je de tankdop los laat zitten, veroorzaakt dit een EVAP-lek en de bijbehorende CEL. Een andere veel voorkomende tactiek is het loskoppelen van de connector op de spoelklep. Dat zet een CEL die onschadelijk is.

Bedankt voor deze goed geschreven uitleg van het VCM-systeem. Ik heb een paar jaar geleden een VCMTuner II in een 2011 Pilot geïnstalleerd. Mijn Pilot loopt nog steeds geweldig met 118.000 mijl, een schatting zonder naar mijn kilometerteller te kijken. Mijn eco-lampje ging nooit meer aan na het installeren van het apparaat. Ik heb geen negatieve effecten van VCM op mijn 2011 Pilot ervaren. Ik moet dit voertuig religieus onderhouden naarmate het ouder wordt, maar nog steeds beter dan een enorme betaling voor de auto.

Ik wilde mijn ervaring delen met de gevolgen van VCM op mijn '14 Pilot. We kochten hem in april '22 met ongeveer 100.000 mijl op de teller, in prima staat. Ongeveer een jaar later ging het motorlampje branden, samen met een paar andere, en de motor liep onregelmatig/sloeg over. Mijn 'soms-automan' verving een bougie/bobine en het was een paar maanden opgelost, maar daarna begon het opnieuw. We reden er de hele zomer mee, maar zo min mogelijk. Op een gegeven moment probeerde ik iemand ermee in te halen en bij het accelereren stotterde hij en begon de motor te knipperen. Ik zette hem aan de kant en zette hem uit. Toen ik hem opnieuw startte, stond het lampje weer vast en ik haalde mijn bestemming, maar ik was er vanaf dat moment bang voor. Uiteindelijk bracht ik hem naar Honda, die me vertelden dat ik een zuigerveervervanging nodig had en me iets van $5500 aanboden. Ik zat een paar weken met het probleem, te druk om er veel aan te doen. Ik herinnerde me dit forum van een paar reparaties die ik aan onze vorige Pilot had gedaan. Ik zocht wat rond en vond dit draadje. Afgelopen weekend heb ik de bougies vervangen en de SVCM-unit geïnstalleerd en de auto loopt weer goed en alle lampjes zijn uit. Het lijkt erop dat dit apparaat van $100 me veel geld en verdriet heeft bespaard. Ik ben behoorlijk gedesillusioneerd met Honda en enorm dankbaar voor de mensen die al deze informatie hebben gedeeld.

Ik heb nu ruim 120.000 op mijn 2011 Pilot en hij loopt nog steeds geweldig nadat ik een paar jaar geleden VCM Tuner II heb geïnstalleerd. Ik geloof dat Honda de Pilot moet uitrusten met VCM voor hun emissie- en brandstofverbruikscijfers, maar citeer me hier niet op. Elk voertuig met cilinderuitschakeling heeft problemen ondervonden en wij als consumenten zouden beter af zijn zonder deze systemen.

Discussion starter · #73 ·
De enige nadelen die overblijven met deze motoren na het uitschakelen van VCM zijn de voorste spoelklep die kan lekken en het gebrek aan VTEC.

Hmmm... best blij dat ik besloot om dit wat dieper te onderzoeken. Net de vcm sticky gelezen, dus veel dank voor het samenstellen daarvan. Ik zit midden in het zeer frustrerende, moeizame proces om een ander voertuig te krijgen op wat waarschijnlijk een van de meest nadelige tijden in de menselijke geschiedenis is om aan de koopkant van de automarkt te staan. Ik was aan het kijken naar sequoia's abs tundra's, maar na veel te veel tijd achter het stuur en benzinegeld te hebben besteed om te kijken naar verrotte frame na verrotte frame ("frames goed man, alleen een beetje oppervlakteroest"... je kent de drill) voor het voorrecht om 9-13k te overhandigen voor een 11-14 jaar oud voertuig met minstens 170k op de teller, heb ik de gebruikte toyota's helemaal opgegeven. Ik woon in Maine, en we zouten graag twee dingen: ons eten en onze wegen, en niets bewijst dat laatste beter dan een toyota frame na een paar jaar. Dus terug naar wat ik weet... of wat ik dacht te weten... de honda 3.5L. Ter referentie, ik ben altijd een honda man geweest. Kocht mijn vrouw een gen 1 pilot, en ik heb een 03 element gehad voor 11 jaar, en toen een 09 ridgeline die ik 5 jaar geleden kocht met al 289k erop. Sindsdien heb ik haar naar 390k gekregen, maar helaas, aan alle goede dingen komt een eind, en ik wilde toch een verandering van interieurscenery. En een beter geluidssysteem als ik er toch mee bezig ben. Dus ik heb naar gen 2 pilots gekeken, omdat ik hun esthetiek beter vind dan de 3's, en de 4's liggen ver buiten het bereik van mijn portemonnee. Natuurlijk, van wat ik tot nu toe heb gelezen, is dat de meest problematische generatie van vcm. Dus, om ter zake te komen... Ik had besloten om een bezoek te brengen aan de man van wie ik jaren geleden de ridgeline kocht, want hij is een lange tijd honda monteur vol oude Chinese technische wijsheid en beoordeelt zijn gebruikte, en over het algemeen hoge kilometerstand, honda's zeer goed. Hij heeft deze '13 pilot touring, in wit (bonus... ik denk dat hij die kleur bijzonder mooi draagt), met 197k, maar hij is vlekkeloos. Gewoon super schoon. Voor iets meer dan $10k, met een verse distributieriem en waterpompklus voor de verkoop, denk ik bij mezelf, dit is een veiligere gok dan een 140k model van hetzelfde jaar voor 7 of 8k van een veilingverkoper die vanuit zijn huis op de marktplaats verkoopt... sommigen van jullie kennen het schimmige type waar ik het over heb. Ik dacht dat mijn ridgeline jaren van mijn algemene verwaarlozing van onderhoud had doorstaan, wat de reden is waarom ik überhaupt honda's koop. Maar de ridgeline 3.5 is de goede oude reguliere vtec... deze pilot, met een 197k vcm lijkt een gok in vergelijking met de eenvoud en bewezen betrouwbaarheid van de oudere motor. Moet dit me aan het twijfelen brengen? Dat is best een lange tijd voor deze vcm problemen om grip te krijgen en de voorwaarden te creëren voor dure reparaties. Ik twijfel aan mezelf in het licht van deze nieuwe info.

Discussion starter · #75 ·
Hmmm... best wel blij dat ik besloot om dit wat dieper te onderzoeken. Heb net de vcm sticky gelezen, dus veel dank voor het samenstellen daarvan. Ik zit midden in het zeer frustrerende, moeizame proces om een ander voertuig te krijgen op wat waarschijnlijk een van de meest nadelige tijden in de menselijke geschiedenis is om aan de koopkant van de automarkt te staan. Ik was aan het kijken naar sequoias abs tundras, maar na veel te veel tijd aan de voorruit en benzine te hebben besteed om naar verrotte frames te kijken ("frames goed man, alleen een beetje oppervlakte roest"... je kent de drill) voor het voorrecht om 9-13k te overhandigen voor een 11-14 jaar oud voertuig met minstens 170k op de teller, heb ik de gebruikte toyota's helemaal opgegeven. Ik woon in Maine, en we zouten graag twee dingen: ons eten en onze wegen, en niets bewijst dat laatste beter dan een toyota frame na een paar jaar. Dus terug naar wat ik weet... of wat ik dacht te weten... de honda 3.5L. Ter referentie: Ik ben altijd een honda man geweest. Heb mijn vrouw een gen 1 pilot gekocht, en ik heb al 11 jaar een 03 element, en dan een 09 ridgeline die ik 5 jaar geleden kocht met al 289k erop. Sinds ik haar op 390k heb gekregen, maar helaas, aan alle goede dingen komt een eind, en ik wilde toch een verandering in het interieur. En een beter geluidssysteem als ik er toch mee bezig ben. Dus ik heb naar gen 2 pilots gekeken, omdat ik hun esthetiek beter vind dan die van de 3s, en de 4s liggen ver buiten het bereik van mijn portemonnee. Natuurlijk, van wat ik tot nu toe heb gelezen, is dat de meest problematische generatie van vcm. Dus, om ter zake te komen... Ik had besloten om een bezoek te brengen aan de man van wie ik jaren geleden de ridgeline kocht, want hij is een lange tijd honda monteur vol oude chinese technische wijsheid en beoordeelt zijn gebruikte, en over het algemeen hoge kilometerstand, honda's zeer goed. Hij heeft deze '13 pilot touring, in wit (bonus... ik denk dat die kleur hem bijzonder goed staat), met 197k, maar hij is vlekkeloos. Gewoon super schoon. Voor iets meer dan $10k, met een nieuwe distributieriem en waterpompbeurt voor de verkoop, denk ik bij mezelf, dit is een veiligere gok dan een 140k model van hetzelfde jaar voor 7 of 8k van een veilingverkoper die vanuit zijn huis op de marktplaats verkoopt... sommigen van jullie kennen het schimmige type waar ik het over heb. Ik dacht dat mijn ridgeline jaren van mijn algemene verwaarlozing van onderhoud had overleefd, wat de reden is waarom ik in de eerste plaats honda's koop. Maar de ridgeline 3.5 is de goede oude reguliere vtec... deze pilot, met een 197k vcm lijkt een gok in vergelijking met de eenvoud en bewezen betrouwbaarheid van de oudere motor. Moet dit me aan het twijfelen brengen? Dat is best een lange tijd voor deze vcm problemen om grip te krijgen en de voorwaarden te creëren voor dure reparaties. Ik twijfel aan mezelf in het licht van deze nieuwe info.
Ik heb nog nooit een geval gezien waarbij het uitschakelen van VCM bestaande problemen niet ongedaan maakte. Buiten dingen als katcons en motorsteunen en dergelijke, veroorzaakt VCM geen onomkeerbare schade aan motoronderdelen. De ringen zelf zijn nog steeds prima.

Adviseer me over mijn 2013 Honda Pilot met VCM-probleem. Ik wil het uitschakelapparaat installeren. Kan iemand me vertellen welk type ik moet kopen en wie deze dingen installeert... een gerenommeerde monteur. Ik kan het zeker niet zelf doen.

Ik wilde een andere auto gaan kopen, maar nu is NU de tijd om een andere auto te kopen.

Dank u.

Ik heb het grootste deel, zo niet alles, van deze thread gelezen. Waardeer alle informatie.

Discussion starter · #77 ·
  • Helpful
Reactions: aggrex
Discussion starter · #79 ·
Ik heb net een YouTube-video bekeken en denk dat ik het aankan. Nogmaals bedankt.
Mijn persoonlijke aanbeveling voor een eerste installateur zou zijn om de motor minstens 3-4 uur te laten staan. Het kan daar heet worden, dus als je onervaren bent, zou je jezelf per ongeluk kunnen verbranden aan iets als je dicht bij die hete componenten werkt.

Idealiter laat je hem een nacht staan en installeer je hem pas de volgende ochtend, maar aangezien je de motorkap open wilt laten staan voordat je hem laat staan, is dit misschien niet ideaal voor iedereen.

61 - 80 of 210 Posts