Jullie zijn lastig. Nu vraag ik me af of ik weet hoe mijn klimaatregeling werkt.
Ik geef toe aan één grote aanname: dat het grotendeels hetzelfde werkt als in de vorige 3 MDX/Pilot-voertuigen met klimaatregeling die ik de afgelopen 14 jaar als dagelijkse bestuurder heb gereden. Mijn gedachten gaan weemoedig uit naar mijn kersenrode 2003 MDX ( met tegenzin overgedragen aan mijn dochter ), die onder andere een handleiding heeft die geschreven lijkt te zijn door een Engelssprekende persoon. Het spreekt welsprekend over "Volautomatisch" en "Semi-automatisch" klimaatregelingsmodi, en het voertuig geeft handig "vol automatisch" of "automatisch" weer op het kleine display wanneer dit nodig is. Ik geloof dat het systeem zich hetzelfde gedraagt in 2016 Pilots met klimaatregeling, hoewel ik opensta voor bewijs van het tegendeel. Een verschil dat ik opmerk, is dat de aan/uit-knop in de 2016 Pilot Touring alles uitschakelt, maar het terugzet naar de eerder gebruikte instellingen wanneer je het weer inschakelt. Het oude systeem ging gewoon direct naar "vol automatisch" en dan kon je het van daaruit aanpassen. Maar hier is wat goed geschreven proza dat kan helpen ( uit de handleiding van de 2003 Acura MDX ):
View attachment 99273
View attachment 99281
En een relevante plot uit een document dat ik eerder heb gepost:
View attachment 99289
Wanderer,
ik denk dat de automatische aanname dat de MDX en Pilot exact hetzelfde systeem gebruiken, laat staan een 2003 hetzelfde systeem heeft als een 2016, geen appels-met-appels-vergelijking is, maar ik ben het ermee eens dat ze vergelijkbaar zijn.
Voor mij leest het semi-automatische gedeelte dat je hebt gedeeld (nogmaals, hoewel voor een MDX) dat sommige functies handmatig kunnen worden bediend terwijl het in VOLAUTOMATISCH staat. Ik ben het eens met deze verklaring, want ook ik kan op de Auto-knop (Volautomatisch) drukken, waardoor de ventilatoren meestal op de hoogste stand worden gezet. Dan pas ik meestal handmatig de ventilatorsnelheid aan naar mijn smaak (Semi-automatisch; het systeem staat nog steeds in Auto, ik heb alleen de ventilatorsnelheid gewijzigd en ik geloof dat het nog steeds Auto op het display aangeeft).
In Auto (Vol of Semi) moet de Pilot de interne temperatuur van de Pilot aanpassen aan de ingestelde temperatuur. Wanneer het niet in Auto staat, moet het systeem gewoon koele of warme lucht blazen, afhankelijk van de werkelijke instelling. Als analogie vergelijk ik het laatste met oude auto's die de rode en blauwe tuimelhendel hadden die de temperatuur regelde. Je kunt de hendel op helemaal blauw zetten (laten we aannemen geen airconditioning) en het systeem zal alleen de koelste lucht uitstoten die het kan onttrekken. Het tegenovergestelde geldt voor rood, het zal de heetste lucht uitstoten die de auto kan onttrekken. Tenzij je van de extremen (koud of warm) hield, zou ik altijd de tuimelhendel moeten bewegen om de juiste temperatuur te vinden.
Naar mijn mening en persoonlijke ervaring met mijn Pilot, wanneer het systeem niet in Auto staat (auto staat niet op het display), zal het systeem gewoon constant koele of warme lucht blazen (wat betekent dat er geen aanpassing plaatsvindt op basis van de werkelijke interne temperatuur van de Pilot) totdat ik de temperatuurinstelling handmatig aanpas. Denk hierbij aan een ventilator die gewoon met een constante, stabiele snelheid blaast.
Wanneer het systeem in Auto staat (semi of full) past het zich aan de interne temperatuur van de Pilot aan. Denk hierbij aan een airconditioningsysteem in je huis. Wanneer de temperatuur in de Pilot de ingestelde temperatuur op het systeem bereikt, stopt het of past het de instellingen aan totdat de interne temperatuur buiten het ingestelde bereik valt.
Terugkomend op de originele post, als je in Auto het verschil in temperatuur van de blazende lucht niet kunt zien bij 70 en 80, dan is er misschien iets niet in orde. Zoals hierboven vermeld, kan het systeem alleen koele of warme lucht onttrekken tot op zekere hoogte, tenzij je de airconditioning gebruikt. Als je de temperatuur op 66 zet in niet-auto, betekent dit niet per se dat de blazende lucht 66 is. Maar je zou een verschil moeten voelen tussen 80 en 70 (de lucht moet tot op zekere hoogte koeler zijn). Misschien wil je testen met een temperatuurmeter om een nauwkeurige analyse van de situatie te krijgen. Naar mijn mening zijn 95 graden en 100 graden in beide gevallen HEET. Ik zou de werkelijke temperatuur alleen weten als ik deze op een meter zou aflezen.