Honda Pilot - Honda Pilot Forums banner

Remvloeistofreservoirdop

2K views 4 replies 3 participants last post by  dp0099  
#1 ·
Hallo,

Vorige week heb ik de remvloeistof ververst van onze 2022 Pilot. Dit was de eerste keer dat ik de dop van de hoofdremcilinder opende, in de minder dan 3 jaar dat ik de auto bezit.
De remvloeistof was erg donker.
Onder de zeef was de rand van het reservoir erg vuil - het leek erop dat er vuil van buitenaf was aangezogen.
De rubberen afdichting van de dop lag niet vlak op de dop, maar één kant was van de dop getrokken.
Ik heb het systeem gespoeld en het vuil gereinigd.

Ik weet niet zeker wat hier het probleem is - defecte dopafdichting en/of defecte dop en/of reservoir en/of slechte montage in de fabriek.
In ieder geval heb ik besloten de dopafdichting te vervangen (met aftermarket, directe vervanging voor het exacte Honda-onderdeel). Toen ik hem wilde vervangen, lag de OEM-afdichting weer niet vlak op de dop. We zullen zien hoe de aftermarket-afdichting zal werken.

Ik heb geprobeerd het probleem met de dealer te bespreken... kreeg onzin te horen dat het normaal is om dat soort vuil te hebben, en als er een lekkage is van de dop, krijg ik waarschuwingslampjes.

Heeft iemand dit al eens gezien op een auto van minder dan 3 jaar oud?
Is er een manier om snel te controleren of de dop zelf misschien slecht is?
De bovenrand van de hoofdremcilinder, waar de rubberen afdichting contact maakt met de kunststof behuizing van de cilinder, is helemaal glad. Geen onregelmatigheden.

#2 ·
Als je het hebt over het rubberen inzetstuk dat aan de onderkant van de reservoirdop zit, is het normaal dat het naar beneden wordt getrokken. Het wordt naar beneden getrokken als de remvloeistof door normaal remmen door het reservoir wordt getrokken. Ik heb ook mijn remvloeistof ongeveer een maand geleden ververst en was verrast hoe vuil de zeef was.

Ik had de eerste spoeling ongeveer 3 jaar eerder gedaan en toen was hij ook vuil. Ik geloof niet dat er vuil in komt, ik denk gewoon dat het normaal is dat de vloeistof een vuil uitziend residu achterlaat. Mijn auto heeft 57.000 mijl, is een model uit 2019 en dit was de tweede remvloeistofverversing die ik heb gedaan en alles werkt zoals het hoort. Ik duw gewoon de rubberen lip terug op zijn plaats en zet dan de dop er weer op. Ik heb altijd de Honda remvloeistof gebruikt.

#3 ·
In mijn geval was de zeef schoon. Maar de rand waar de zeef op zit - hier was de vuilophoping - de hele omtrek.
De vloeistof zelf bevatte geen deeltjes/puin die ik kon zien. Alleen erg donker.
Ik gebruik alleen Honda-vloeistoffen (behalve voor de motorolie). Mijn 22 Pilot heeft minder dan 15000 mijl.

#4 ·
Remvloeistof is hygroscopisch, dus het absorbeert water en hittecycli + leeftijd maken het donkerder.

Ja, normaal dat de dop dat doet, remblokken slijten waardoor het remvloeistofpeil daalt, de dop "zet uit" om de hoofdremcilinder te compenseren om dezelfde luchtspleet te behouden. Wanneer de remblokken slijten en vloeistof daalt, trekt het een klein vacuüm van de dop, dat is de uitzetting omdat het een afgesloten systeem is. Omdat het een vacuüm trekt bij remslijtage, kan het vuil rond de schroefdraad van de dop aantrekken... - dat is wat ik denk, aangezien er een zeef zit in de Honda's waar ik aan heb gewerkt.

#5 ·
De afdichting van de dop die bij de auto werd geleverd, heeft een kleine snede in het midden. Ik denk dat daardoor lucht (vocht en vuil) in het reservoir kan worden gezogen als het remvloeistofpeil verandert.
Mijn inzicht is dat de afdichting van de dop flexibel moet zijn om de uitzetting/samentrekking van de remvloeistof mogelijk te maken, terwijl tegelijkertijd geen lucht in het reservoir mag komen.
Ik zie niet in hoe een kleine opening in de afdichting geen lucht (vocht) binnenlaat.
De aftermarket rubberen afdichting heeft geen snede in het midden.