Honda Pilot - Honda Pilot Forums banner

2014 EX-L start niet, maar stroom/accu zijn in orde. Startmotor? Iets anders?

2.3K views 9 replies 6 participants last post by  Nail Grease  
#1 ·
Al lange tijd een meelezer, hier voor het eerst een poster. Ik zal dit forum (vooral mensen als Nail Grease & Dr. Bob) eeuwig dankbaar zijn - jullie hebben me allemaal meer dan $5.000 bespaard toen een dealer een complete zuigerverenreparatie wilde uitvoeren na een cilinder die niet goed functioneerde en ik hier de VCM mega thread ontdekte. Ik heb de S-VCM muzzler gekregen en de to-do lijst van Nail Grease gevolgd en onze 2014 Pilot loopt sindsdien geweldig.

Over naar mijn huidige probleem. De andere avond startte ik onze Pilot en het lampje voor het bovenste deel van de middenconsole (radioknoppen en het display voor de verwarming/airco/ventilatiemodi en temperatuurinstellingen) werkte niet meer. OK, dacht ik, er is ergens een zekering doorgebrand. We komen thuis, de volgende keer dat ik de auto probeer te starten - niets. De auto lijkt volledige stroom te hebben - afgezien van het probleem dat ik net noemde, werken alle binnen- en buitenverlichting/elektronica nog steeds - maar de motor start niet. Hetzelfde de volgende ochtend. Ik draai de sleutel, het instrumentenpaneel licht prima op, maar de motor begint niet eens te draaien. Helemaal geen geluid, alleen een klik.

De accu is in orde (pas vier maanden geleden vervangen) - aansluitingen zijn goed, geen corrosie, multimeter las ongeveer 12,8V toen ik controleerde. Maar om zeker te zijn, probeerde ik de Pilot te starten met onze andere auto en dat werkte helemaal niet. Dus ik ben er vrij zeker van dat de accu niet het probleem is. Verder is mijn kennis van automotoren vrij beperkt. Na wat gelezen te hebben, denk ik dat het misschien de startmotor is? Zo ja, hoe zou ik dat kunnen bevestigen? Is er een mogelijkheid dat het een ander probleem is, bijvoorbeeld iets elektrisch (hoofdzekering)?

Als het de startmotor is, hoeveel gaat het dan kosten om een monteur te laten vervangen? (Ik zal niet terugkeren naar de Honda-dealer na de zuigerverenervaring.) Ik heb een paar YouTube-video's bekeken over hoe je de startmotor van de Pilot vervangt - het lijkt erg ver weg te zijn; het lijkt erop dat ik een heleboel dingen zou moeten verwijderen om erbij te komen. Ik weet niet zeker of ik zo diep in de problemen wil duiken, tenzij ik weet dat dat het probleem is.

Nog een gegeven hier - heb vorige week een olieverversing gehad bij de lokale snelsmeerplek. Ik weet niet zeker of ze iets zouden kunnen hebben gedaan dat tot dit probleem zou leiden.

Ik zou alle adviezen/suggesties op prijs stellen. Bedankt.
 
#2 ·
Toen u probeerde de Pilot te starten met startkabels, heeft u de negatieve klem van de startkabel aangesloten op de accupool of op een apart aardpunt? Zo ja, probeer dan rechtstreeks op het chassis of de motor aan te sluiten, waarbij u de kleine aardkabel en -aansluitingen volledig omzeilt.

Een goed opgeladen natte cel autoaccu levert ongeveer 12,6 V in rust. Bij draaiende motor kunt u tussen ongeveer 13,5 en bijna 15 verwachten bij draaiende motor en opladen. U vermeldt niet hoe u de uwe heeft gemeten.

Naar mijn mening en ervaring is de kleine aarddraad van de negatieve accupool naar het chassis een slecht ontwerp. Goedkoop om te produceren en te installeren, maar... De draad in die kabel is aan beide uiteinden blootgesteld waar hij is gekrompen, dus onderhevig aan corrosie van batterijdampen wanneer hij wordt opgeladen. Op de verbinding aan de voorkant van het schutbord gaat alle stroom van de lip naar de bout, en dan van de bout naar de schroefdraad in de daar aanwezige schroefdraadconstructie. De verf op het schutbord blokkeert de stroom door dat contactoppervlak, dus de lipvlakken en het gat waar de bout doorheen gaat, moeten glanzend schoon en helder zijn. Hetzelfde geldt voor de bout zelf en de schroefdraad in de lasconstructie. Op de klem naar de pool is het een vertinde koperen ring gevormd uit plaat, en loopt het risico op een slechte verbinding door corrosie, plus het kan vervormen en daadwerkelijk contact verliezen als het te vast wordt aangedraaid. De enige herstelweg is vervanging door een nieuwe als deze te vast is aangedraaid. Of het is gecorrodeerd in de isolatie.

De laatste keer dat ik keek, kostte deze kabel minder dan $30 van Honda. Als u in de aftermarket winkelt, moet de nieuwe kabel een lip hebben die overeenkomt met het origineel, zodat deze het schutbord correct verbindt.
 
#5 ·
Bedankt iedereen. Dr. Bob, om uw vragen te beantwoorden: toen we probeerden te starten, hebben we de negatieve startkabel aangesloten op een apart aardpunt, niet op de negatieve accupool van de Pilot. En de multimeter-meting op de batterij werd in rust genomen, de auto stond niet aan.

Ik heb meer video's hierover gelezen/bekeken. Wanneer we proberen te starten, horen we de brandstofpomp draaien en horen we een duidelijke klik van de startmotor. (Ik voelde zelfs de startmotor met mijn hand terwijl mijn zoon de sleutel omdraaide om te bevestigen dat de klik inderdaad daar vandaan kwam.) Ik neem aan dat de startmotor inderdaad stroom van de batterij krijgt. Ik las elders over de truc om op de startmotor te tikken/hameren terwijl je probeert de auto te starten, maar helaas heeft dat voor mij niet gewerkt.

Dus ... ik ben ten einde raad. Als de startmotor stroom krijgt maar de motor niet daadwerkelijk kan starten, bevestigt dat dan dat de startmotor definitief het probleem is? Of zou het iets anders kunnen zijn, bijvoorbeeld de dynamo? (Wanneer we proberen te starten, gaan de motorcontrolelampjes en de batterijlampjes op het dashboard aan en blijven aan.)

Ik ben aan het warmlopen voor het idee om de $ uit te geven aan een OEM-startmotor en te proberen deze zelf te vervangen - ALS ik kan bevestigen dat dat echt het probleem is.
 
#7 ·
Probeer de methode van @STMech als je de startmotor voor de test wilt verwijderen. Misschien eerst...

Voor de lol, sluit je DMM aan op aarde en de accukabelaansluiting bij de startmotor. De spanning daar moet tijdens het starten boven ongeveer 10 VDC blijven, ervan uitgaande dat hij daadwerkelijk start. De startmotorrelais krijgt het 'start'-signaal via de 50-aansluiting op het relais, en dat trekt de relaisplunjer naar binnen. Zodra dat relais de aandrijving heeft ingeschakeld, sluiten de aansluitingen aan de achterkant van de plunjer en draait de startmotor. Je zou de 'klik' moeten horen als het relais wordt teruggetrokken, en dan de startmotor.

Accu- en kabelproblemen sluiten doorgaans de relaiscontacten OK, maar de spanning daalt bij het accukabelcontact op het relais. Je hoort een klik als de relaiskern wordt teruggetrokken, maar de spanning daalt door de slechte kabel/verbinding. Bij een hoge spanningsval (meer contactweerstand of zwakkere accu) zal het relais ratelen/zoemen als de spanning onder de aantrekdrempel van het relais daalt. Of de spanning op de accupool (niet de klemmen) standhoudt, helpt de oorzaak te definiëren - spanningsval op de accupool betekent een zwakke, onderladen, beschadigde accu. Hoog op de pool en laag op de relaisaansluiting tijdens het starten of proberen, wijst op zwakke verbindingen/kabels.
 
  • Like
Reactions: Nail Grease
#8 ·
Ik durf te wedden dat het waarschijnlijk de startmotor is. Ik betwijfel ten zeerste dat dit jouw probleem is, maar je zou er ook voor willen zorgen dat de motor kan draaien en niet vastzit. Als je de motor niet met de hand kunt ronddraaien, zal de startmotor dat zeker ook niet kunnen.
 
owns 2006 Honda Odyssey EX
#10 ·
Sorry dat ik hier te laat was.
Een slechte massaverbinding kan dit symptoom veroorzaken.
Ik zou hebben gezegd om de continuïteit te blijven testen bij elke massaverbinding. Met de voltmeter had je een waarde van 12,8 V tussen de accupolen. Terwijl je de pluskabel op de pluspool laat zitten, verplaats je de minkabel naar de plek waar de accukabel aan het chassis is vastgeschroefd. Het getal mag niet dalen. Als het daalt, probeer dan de 10 mm bout aan het chassis los te draaien en weer vast te draaien om een schone verbinding te creëren. De kabel moet mogelijk worden vervangen. Zodra de spanning bij deze verbinding is hersteld, verplaats je de minkabel naar de massadraadverbinding naar de startmotor. Als de spanning daalt, maak dan de verbindingen schoon en vervang de massakabel van de startmotor naar het chassis indien nodig. 12,8 V spanning moet op de motor en transmissie blijven staan. Als een van deze een daling had, test dan ook de massakabel van de transmissie. Het is waarschijnlijk ook verantwoordelijk voor een slechte continuïteit.
Fijn dat het is opgelost en dat je op weg bent.